Here Comes The Sun

Goddagens, gott folk!

Äntligen ser det ut som att det dåliga vädret är på väg bort från Sydney, så förhoppningsvis får vi soliga dagar i fortsättningen. Det är ju som ni vet väldigt problematiskt för oss när det regnar eftersom vår lägenhet inte klarar av att hantera regnvattnet på rätt sätt, vilket resulterar i en swimmingpool i vårt kök samt att strömförsörjningen drabbas.

Jag tänkte även berätta om ett litet problem(som för oss är väldigt stort) vi har när det gäller lägenheten. I lägenheten finns det nämligen två stycken våningssängar som räknas som de populära, samt en madrass som ligger i hörnet dit kackerkackerna brukar leta sig. Med enkel matematik kan vi alltså räkna ut att vi är fem stycken grabbar, men att det endast finns fyra attraktiva platser att tillgå.
Hur löser vi då detta? Jo, varje söndag har vi en så kallad kortdragning där man i tur och ordning får dra varsitt kort. Vinner gör den som lyckas dra högst kort. Busen Emil är något av en världsmästare på detta kortdragande. Under våra veckor i lägenheten har han vunnit kortdragningen varenda gång, och därför har han inte behövt förflytta sig från sin säng en endaste gång. Missnöjet har växt sig allt större hos oss andra, och därför blev det en stor glädjeyra när det faktiskt visade sig att Emil drog det kortaste strået för den här veckan.

En annan populär företeelse som vi oftar tillämpar är mytomspunna Sten, sax & påse. Närhelst det råder delade meningar om vem som ska köpa saker och ting till exempelvis lägenheten, använder vi oss av denna metod. Enkelt, effektivt men absolut inte rättvist. Jag tror inte att ni behöver många gissningar på er för att åter förstå att det är det är Emil som lyckan ler åt. Om jag inte minns fel var det Tompa W som fick stå för det senaste inköpet av Shampoo till exempel. Man får dock ta det hela med en nypa salt, för det är trots allt ganska kul att använda detta system.

Nu återstår dessutom endast ungefär tio dagar kvar i vår lägenhet i Paddington. Idag sade Udén, Erkki och Emil upp sig från jobbet för att kunna ligga på stranden de återstående dagarna innan vi lämnar Sydney för fruktplockning. Vi har dock inte hunnit komma så långt i vårt letande ännu, men mest troligt drar vi oss upp efter kusten, och när vi hittar ett jobb så tar vi det. Vi räknar med att plocka dessa dödsdömda frukter i ungefär en månad, vilket bör vara lagomt länge för att bättra på reskassan. Och ja, vi har hört alla dessa skräckhistorer om hur tungt det ska vara, hur lite vi kommer att tjäna, och hur mycket farliga djur det finns. Vi ser det dock även som en upplevelse, och därför ska det bli kul att få göra något annorlunda ett tag.

På facebook finns det även bilder som jag tagit hittils. Både jag och Erkki har publicerat bilderna, så det är bara att kika där för att se hur fint det är här. Jag vet att vi inte är de bästa på att lägga upp nya inlägg, men kommentarer gör det lättare hursomhelst. Så skriv gärna något, och hoppas allt är bra med er : ) På återseende!


/Kalle Å

Kommentarer
Postat av: Marie Drake

Hej Kalle m fl!



Eftersom min egen son inte har haft den goda smaken att skriva något roligt idag kikade jag på er sida istället, och du är ju "Kalle med kollen!", det märker man direkt. Du har t o m tämjt datorn till att skriva å, ä och ö. Skickligt! Facebook-bilderna kan jag tyvärr inte kika på, där någonstans går min gräns för det interaktiva mötet mellan lärare/elever (f d elever). När jag ibland (borde nog vara oftare?) tvivlar på mitt etiska omdöme frågar jag mina barn, och de är samstämmiga om att Facebook är inget för mig!



Alltså vore det väldans trevligt att få se bilder här från när ni plockar "frukt". Ett lite ospeciferat begrepp tycker jag. Vilka frukter finns i Australien förresten? Vindruvor och vin är det enda jag känner till (om nu vin är en frukt???). Här i Boden är det snöigt. Om precis en vecka tar jullovet slut för alla som går på Björknäs. Vi lärare har förstås två straffdagar i förväg för att vänja in oss.



Härligt att höra att ni är så demokratiska i alla era beslut och att ni har sådan blind förtröstan på slumpen. Hoppas att ni får fem braiga sängar när ni kommer till fruktplockningsparadiset. Och att de inte slänger in er i en fuktig jordkällare, och att ni blir lägst i rang av alla fruktplockarna, och att de där hemska djuren är mindre än er i storlek så att ni rår på dem. Här i Sverige har det nu varit vargjakt.



Vi har OCKSÅ haft fyrverkeri och även det var totalt magiskt. Jag råkade få syn på det när jag åkte i bilen mot stan så jag stannade och kikade på hela. Och eftersom det bara var fyrverkeriet och jag så fick jag för mig att det gjordes i enkom för mig!?



Vad vill ni veta mer? Buddbyträsket har nu börjat frekventeras av skidåkare, skoteråkare, fiskearkar och travhästar. Börjar ni inte längta hem snart?



Det var väldigt trevligt att läsa det du hade skrivit! Nu skall jag i alla fall sluta med min megaintressanta rapport härifrån Boden (dock inte Björknäsgymnasiet ännu). Ha det så bra och många hälsningar till er alla!



Obs! Passar på att skicka en liten hälsning till Israel(!) här: Fredrik! Hur går det med religionsarbetet??? Har du sett något intressant ännu? Gjort något? Skriv och fotografera! Och ha det jättebra förstås!



Hälsn.



Marie

2010-01-04 @ 08:08:25
Postat av: Lennart

Kul att höra att ni tagit med er demokratin på er resa tillsammans och vad roligt det var med lite nya foton att beskåda!Jag förstår att ni fortfarnde trivs i varandras sällskap trots regnvatten i lägenheten,krånglande el och ibland taskig sängplats :-). Som ni hört har vi fått en hel del snö under Jul-och nyårshelgen och nu vill vi se ljusare och varmare dagar så vi får ta fram murrikan över öppen eld och kaffepannan.Kanske solen också börjar titta upp korta stunder. Man ser fram emot nytt innehåll i era berättelser i denna blogg när fruktplockningen kommer igång!Ha det bra killar och se efter varandra.

2010-01-04 @ 14:04:22
Postat av: Åkerlund

Är det sten sax och påse som avgör vem som författar blogginläggen också? Jag har länge väntat på det där inlägget som utlovades av Emil, men han kanske har haft turen på sin sida även här. Ute är det minus 19 grader och kallare ska det bli. Gubbarna vädrar dock mogonluft när det gäller skoterkörning. Fullt med folk hos Sixten Nilsson i dag. För min del blev det ingen skoter men väl ett par nya skoterskor.

2010-01-04 @ 22:06:49
Postat av: Catharina

Jag tror att ni kommer att få det bra i det svettiga arbetet i fruktodlingarna, förstår inte varför folk har så mycket synpunkter på det! Annorlunda, inget som ni troligtvis kommer nånsin jobba med igen, chans till provisionsarbete, utomhusarbete, men framförallt en lön... Njut nu av sista dagarna i storstan, inför resan ut till det "riktiga" Australien! Hade ni varit här i Israel hade ni kunnat jobba på kibbutz, det verkar vara poppis bland ungdomar från hela Europa. Så det är alltid nåt att fundera på Tommy om du lessnar på livet down under...

2010-01-08 @ 08:07:30
Postat av: Åkerlund

Tycker Catharina har en helt perfekt idé. Träna hårt i Australien så kan ni ju efter mellanlandning i Sverige åka vidare till Israel. Nått att tänka på grabbar inför nästa vinter. Det gäller ju att hålla sig undan kylan. Just nu har vi blida, bara -22.

2010-01-09 @ 14:56:04
Postat av: Dannelarssa

Tjena boys ! ni kunde inte hålla er från fruktplockning kalle och tommy e ;D Saknar alla er ju ! Hoppas det går bra allt : )

2010-01-10 @ 22:45:52
Postat av: Catharina

Hej igen!

Ni MÅSTE verkligen skaffa info om alla farliga djur som finns där i läskiga landet!! Jag skakar än av det du berättade Tommy, jag kan inte förstå att du är där ute bland de där djävulskt äckliga krypen, men jag hade dessvärre inte kunnat skydda dig från dem även om jag varit med... Jag hade dött på fläcken! Sen äter faktiskt varaner folk, så det så, så sätt upp nån slags varanvarnare utanför tältet, brevid spindelvarnaren, krokodilvarnaren och ormvarnaren... så ni hör dem komma då ni sitter i det väl igendragna tältet och läser på om allt detta äckliga...

Ta hand om er! Jag kommer att ha mardrömmar inatt!

Kram

2010-01-19 @ 12:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0